Folder maken
Een ‘elevator pitch’ op papier? De folder leent zich hier perfect voor. In tegenstelling tot de brochure heeft een folder een tijdelijke aard en een vluchtiger karakter. Je wilt daarom dat de boodschap snel en duidelijk overkomt op de lezer. Met onze tips zorgen we ervoor dat jouw folder een gouden randje krijgt.
Wat is een folder?
Een folder of vouwblad is drukwerk dat bestaat uit één blad. Je kunt je folder of flyer ongevouwen of gevouwen verspreiden en het formaat is meestal een A5-formaat. Het verschil met een brochure, programmaboekje of boek is dat een folder niet gebonden is.
Tip 1: zorg voor een duidelijke boodschap
Wat is het doel van de folder? Zorg dat je doel duidelijk is. In tegenstelling tot een brochure heb je op een folder maar weinig ruimte, dus is het belangrijk dat je boodschap kort en bondig is. Geef kort aan waarom jij voorziet in de problemen van de lezer en vervolgens een to-the-point oplossing. Moet de lezer contact met je opnemen? Langskomen in je showroom of je site bezoeken? Denk daarover na en benoem het in de folder die je gaat maken.
Tip 2: Maak je actie meetbaar als je een folder gaat maken
Je steekt enorm veel tijd, moeite en kosten in je folder. Dan wil je natuurlijk wel dat ‘ie wat oplevert. Zorg dus dat je de actie kan meten door er een (online) actie aan te hangen. Dat 10.000 huishoudens je folder hebben ontvangen betekent nog niet dat zij allemaal geïnteresseerd zijn. Maak een apart telefoonnummer waarop alleen mensen die de flyer hebben ontvangen je kunnen bereiken, creëer een unieke landingspagina op je website of bied een speciale kortingscode aan. Zo kan je de impact van jouw folder meten.
Tip 3: Geef de lezer een onweerstaanbare aanbieding
‘What’s in it for them?’ Oftewel, wat bied jij je lezer? Hopelijk is dat onweerstaanbare aanbieding. Dat kan een fikse korting zijn, maar misschien is het wel een uniek voordeel van jouw product dat niemand anders doet. Wat het ook is, zorg ervoor dat het onder de ogen komt van je lezer.
Tip 4: Laat de teksten en kleuren uit de folder springen
Het is belangrijk dat je opvalt. Je kunt er dan voor kiezen om de hele regenboog aan kleuren voor je folder te kiezen, maar dan raakt de lezer waarschijnlijk overprikkeld. Gebruik de juiste kleuren (rood staat bijvoorbeeld voor actie, blauw voor zelfvertrouwen) en verwerk je eigen huisstijl erin. Zo zorg je voor een stuk zichtbaarheid en consistentie. Highlight de bepaalde onderdelen waarvan je wilt dat ze extra opvallen. Hulp nodig bij het samenstellen van jouw folder? Informeer ernaar bij onze designers.
Wij helpen je graag met het ontwerp van je folder
Tip 5: De juiste papiersoort doet wonderen
Een middag hobbyen en je folder is klaar voor je printer. Je print ‘m uit op A4 en daarna gebeurt er eigenlijk niets. Een gewone A4 doet niet zoveel voor je folder en geeft ‘m niet die luxe uitstraling die je verwacht had. Verdiep je daarom in de verschillende papiersoorten als je je folder gaat maken. Houtvrij offset, MC Silk en Biotop zijn opties voor jouw folder. En heb je er al over nagedacht of ‘ie gevouwen of ongevouwen moet zijn? Allemaal vragen waar wij je graag bij helpen.
Tip 6: Lever je folder aan hoe je wilt
Goed, je hebt besloten dat het toch slimmer is om je folder te laten drukken door een professionele drukkerij. Maar de meeste drukkerijen vragen om lastige bestandsextensies. Bij ons maakt het niet uit in welk bestandstype je je ontwerp aanlevert: DOCX, JPG, of PNG: wij zorgen dat ‘ie wordt omgezet en checken meteen of het ontwerp voldoet aan onze kwaliteitseisen.