Maak jouw huisstijl het visitekaartje van je bedrijf
Hoe wil je dat jouw bedrijf overkomt op anderen? Welk beeld wil je achterlaten bij je doelgroep? Je wilt een imago wat past bij het beeld wat je bedrijf wil uitstralen, maar hoe doe je dat?
Een goede huisstijl is onmisbaar in het positioneren van je bedrijf. Het lijkt misschien niet meer dan een combinatie van een afbeelding en een paar woorden, maar onderschat het effect van een goede huisstijl niet.
Is jouw huisstijl representatief voor je bedrijf?
De huisstijl van een bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. Je zou ook kunnen zeggen dat het de visuele identiteit van een bedrijf is. Huisstijl is waar de buitenwereld jou aan herkent. Een huisstijl moet de kernwaarden van het bedrijf uitstralen.
Elk bedrijf heeft een bepaalde identiteit en wil dat uitstralen naar buiten. Dat gebeurt door middel van communicatie. De visuele communicatie van je bedrijf zou je de huisstijl kunnen noemen.
Waarom is een huisstijl belangrijk?
Met een huisstijl die past bij je bedrijf vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. Daarnaast onderscheid je je van je concurrenten met je huisstijl. Met een goede huisstijl kun je je bedrijf eruit laten springen en laten opvallen. En dat is precies wat je wilt toch?!
Waaruit bestaat een huisstijl?
Het is van belang dat in alle uitingen van je bedrijf een herkenbare stijl terug te vinden is. Voer die herkenbare stijl consistent en voor langere tijd door.
Er zijn een aantal belangrijke elementen die horen bij een huisstijl.
-
een woord- of beeldmerk (ook wel logo genoemd). Een logo bestaat uit een naam, tekening of symbool. Functionaliteit en originaliteit zijn hierbij van belang. Een logo is een visuele associatie van jouw bedrijf, jouw product of dienst of van jouw expertise.
-
de schrijfwijze van het woordmerk. Het lettertype is een essentieel onderdeel van je huisstijl. Lettertypes kunnen verschillende associaties oproepen. Onderschat dus niet de kracht van het lettertype.
-
gebruik van de juiste kleuren. Evenals lettertypes roepen kleuren ook verschillende associaties op. Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met psychologische aspecten. Kleurgebruik is daarmee eveneens een essentieel onderdeel van je huisstijl.
-
vaste verhoudingen (denk hierbij aan formaat en vorm). Met vormen wordt de identiteit van het bedrijf weergegeven. Wil je je bedrijf een zakelijke uitstraling geven? Benadruk dat dan met de juiste vorm.
-
papier- en materiaalkeuze. Onderscheid jezelf van de massa met jouw briefpapier. Zorg ervoor dat huisstijl-papier een ware beleving wordt.
De huisstijl van je bedrijf zie je terug in onder andere het logo, je website, het briefpapier en op social media. Een goede en consistente huisstijl is het halve werk.
Net je bedrijf begonnen?
Ben je net je bedrijf begonnen? Dan wil je natuurlijk dat je bedrijf snel gevonden wordt en bekendheid krijgt. Hoe zorg je dat je opvalt tussen alle concurrenten? Hopelijk helpt deze blog met het bepalen van je huisstijl. Neem er de tijd voor! En zoek de juiste mensen die jou hierbij kunnen helpen.
Goud PrintCenter levert kwalitatief hoogwaardig huisstijldrukwerk op. Zo drukken wij met plezier je visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, flyers, folders, brochures en bedrijfskalenders. Goud PrintCenter denkt graag met je mee over je huisstijl.
Heb je specifieke vragen of wil je een offerte aanvragen op maat?
Neem gerust contact op!
078 691 24 74Stuur een bericht